Friss, ropogós hírek az angolszász médiából

HOT OFF THE PRESS

HOT OFF THE PRESS

Felfalja az ENSZ-t a bürokrácia

2016. április 25. - de murányi

A szervezet, ahol egy évig tart betölteni egy pozíciót. Ahol a bürokrácia útvesztőiben elsikkadhatnak az emberi jogi jogsértések. Anthony Banbury, az ENSZ főtitkár-helyettese 30 év után távozott a szervezettől. Hogy miért? Az ENSZ egy bürokratikus mamuttá vált, ahol az adminisztrációért vannak a műveleti területek, és nem fordítva. Tapasztalatait a New York Timesban tette közzé.

20banbury-master675.gif

Banbury hat évvel ezelőtt szembesült élesben a rendszerszintű problémákkal, amikor kinevezték főtitkár-helyettesnek. Az ENSZ-ben uralkodó állapotokat úgy jellemzi, hogy egy laboratóriumba kényszerített csapatnyi gonosz zseni sem tudott volna ennyire őrjítően összetett és bonyolult adminisztrációs rendszert kitalálni. A folyamatok fenntartásához rengeteg idő és energia kell, azonban eredményeket nem szállít. Az ENSZ szerinte egy fekete lyuk, amely mértéktelen étvággyal tünteti el a tagállami befizetéseket.

Anthony Banbury, az ENSZ egykori főtitkár-helyettese un.org

Az első problémás területnek a humán erőforrással kapcsolatos folyamatokat tartja a volt főtitkár-helyettes. A legtehetségesebb embereknek kellene a szervezetben dolgozni, és arra is szükség lenne, hogy ezeket az embereket viszonylag gyorsan ki tudják választani. Ezzel szemben az ENSZ-ben átlagosan 213 nap alatt töltenek be egy pozíciót. El tudsz képzelni egy egészségesen működő akár piaci, akár non-profit szereplőt, ahol 213 napig nem jelentene problémát a kilépett munkavállaló pótlása? És ez még nem elég, mert januárban bevezettek egy új kiválasztási rendszert, amely a várakozások szerint több mint egy évre növeli az új alkalmazottak felvételének átfutását.


Az ENSZ székháza Manhattanben United Nations/Flickr

Banbury megemlít egy az Ebola-járvány idején megtörtént esetet, amikor az egyik tapasztalt kollégájuk nem tudott a ghánai irodába utazni Dél-Szudánból, mert új egészségügyi papírokat kellett neki kiállítani, ez pedig hetekbe telt. Eközben persze a vírus robbanásszerűen terjedt, de az ENSZ-nek fontosabb volt, hogy egy amúgy egészséges szakértő papírjai rendben legyenek. 

A folyamatok felgyorsításának egyetlen módja legtöbbször a szabályok áthágása. A volt főtitkár-helyettes az Ebola-járvány idején külsős szerződéssel vett fel egy antropológust a misszióhoz. A szakember tudása rendkívül hasznosnak bizonyult, mivel egyes területeken a legalapvetőbb higiéniai követelményekre is fittyet hányó törzsi temetkezési szokások voltak felelősek a megbetegedések feléért. Banbury távozása után az antropológus szerződését felmondták, de egyébként is ritka, hogy egy ENSZ-missziónál e tudományterület ismerőit alkalmazzák.

Dollármilliárdok felett rendelkező misszióvezetők - akikre olyan csekély feladatokat bíznak, minthogy lezárjanak egy polgárháborút - nem dönthetnek a  közvetlen beosztottjaikról, és nincs lehetőségük arra, hogy a rosszul teljesítőket eltávolítsák a kritikus pozíciókból. Ez is azt mutatja, hogy mennyire eltorzult a bürokrácia: kockázatosabbnak tartják a személyzeti döntéseket a misszióvezető kezébe adni az egy ország sorsát meghatározó folyamatoknál.

Az ENSZ egy Remington írógép az okostelefonok korában.

Banbury szerint az ENSZ-ből szinte senkit nem lehet eltávolítani, kivéve súlyos bűncselekmény esetén. Említ egy inkompetens misszióvezetőt, akiről széles közben köztudott volt hozzá nem értése, mégsem sikerült megszabadulni tőle. A Guardian úgy tudja, a dárfúri ENSZ-Afrikai Unió békefenntartó missziót vezető orosz diplomatáról van szó. A misszióvezető többször is visszatartott információkat a szudáni kormány kegyetlenkedéseiről, Oroszország pedig nem engedett a francia, brit és amerikai kérésnek, hogy menesszék posztjáról. A volt főtitkár-helyettes megjegyzi, hogy az elmúlt hat évben nem hallott arról, hogy bárkit is kirúgtak volna rossz teljesítménye miatt a szervezettől.

Békefenntartók Dárfúrban   un.org

Banbury a másik legnagyobb problémának azt látja, hogy a békefenntartó missziókat a politikai haszonelvűség és a kapkodás, nem pedig az ENSZ alapértékei vagy a helyszíni tények vezérlik. Napjainkban évekig eltanyáznak a békefenntartók egy-egy államban világos célok nélkül, miközben dollármilliárdokat költenek. Az 1992-ben felállított kambodzsai misszió két év alatt befejezte működését, míg az ezredforduló után ritkán érnek véget a missziók tíz éven belül.

Erre jó példa Haiti. Az államban már több mint egy évtizede nincsen fegyveres konfliktus, az ENSZ mégis egy 4500 fős kontingenst állomásoztat az országban. Közben a fő cél, a stabil, demokratikus intézményrendszer kialakítása nem valósul meg.

A legnagyobb fiaskó mégis Mali. Az ENSZ 2013-ban 10 ezer katonát és rendőrt küldött az országba, miután terroristák vették át a hatalmat az északi területeken. Az egységeknek természetesen nem volt terrorellenes tapasztalatuk, és kifejezetten megtiltották nekik, hogy harcokba keveredjenek a lázadókkal. A Maliban állomásozó ENSZ-csapatok erőforrásainak 80%-át önvédelemre, adminisztrációra és logisztikai műveletekre fordítják. Eddig 56 békefenntartót öltek meg az országban, és az ENSZ napról napra mélyebbre süllyed a mali ingoványba.


Az ENSZ békefenntartói Maliban   businessinsider.com

Banbury-t azonban a legjobban a Közép-afrikai Köztársaságban történtek háborították fel. 2014-ben az ENSZ átvette a békefenntartási műveletek irányítását az Afrikai Uniótól. Ekkor megvolt rá a lehetőség, hogy bármelyik ország részvételét visszautasítsák. Ezzel szemben vita nélkül, szimpla politikai cinizmusból engedélyezték a Kongói Demokratikus Köztársaság és Kongói Köztársaság részvételét a misszióban. Annak ellenére, hogy a két ország katonái rendszeresen követnek el emberi jogi jogsértéseket. Az eredmény? A két Kongó katonái folyamatosan követtek el nemi erőszakot - immáron az ENSZ címerével díszített sisakban - azok ellen az emberek ellen (gyakran lánygyermekek), akiknek a védelmére odaküldték őket.

Tavaly a kongói békefenntartók mindenféle jogalap letartóztattak egy csoportnyi civilt, megverték őket, egyikük pedig később belehalt sérüléseibe. Az ENSZ New York-i központjában természetesen senkinek sem érte el az ingerküszöbét az eset. Egyre több hír érkezett azonban a kongói békefenntartók kegyetlenkedéseiről, és az ENSZ végre döntéskényszerbe került, amikor már a gyermekek elleni nemi erőszakról szóló információk is napvilágot láttak. Csak idén februárban sikerült kiebrudalni a Kongói Demokratikus Köztársaság csapatait, de a Kongói Köztársaság katonái továbbra is az országban maradhattak.

Békefenntartók a Közép-afrikai Köztársaságban  vice.com

Banbury felidézi, hogy 1988-ban thai menekülttáborokba látogatott, hogy kivizsgálja az oda menekült kambodzsaiakat korábban ért visszaéléseket. Sosem gondolta volna, hogy egyszer eljön az idő, amikor az ENSZ zászlaja alatt követik majd el ezeket a bűncselekményeket, gyakran vezető tisztségviselők tudtával.

A volt főtitkár-helyettes megjegyzi, hogy nem ő az első, aki felhívja a figyelmet: a túlburjánzó bürokrácia meghiúsítja a békefenntartó missziók eredeti célját. A különbség közte és a többiek között az, hogy mások az ENSZ halálát kívánják, míg ő hisz benne, hogy az ENSZ - egy átfogó reform után - képes rá, hogy betöltse küldetését, amiért pár évtizeddel ezelőtt létrehozták.

A problémahalmaz megoldása már a következő főtitkárra marad, aki egyébként nagy valószínűséggel kelet-európai lesz az eddigi szokásjog alapján.

 

Innen:
Guardian

New York Times

A bejegyzés trackback címe:

https://hotoffthepress.blog.hu/api/trackback/id/tr388658858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabors 2016.04.25. 19:25:15

Banbury soha nem votl "főtitkár-helyettes" !!! ezt allandoan rosszul forditjak .

Hanem Assistant Secretary General volt a rangja ... olyan is van hogy Deputy Secretary General amit lehet fotitkar helyettesnek forditani de az meg NEM Banburry volt ... allam titkar ?? nem tudom hogyan kellen pontosan forditani de az tutti hogy nem fotitkar helyettes volt

Ezt a posztot 1997-ben alapitotta meg a Kozgyules az elott ilyen nem letezett.

Assistant Secretary General-bol meg van kb 150 nem egy nagy was is das !!!

de murányi 2016.04.25. 23:13:16

@gabors: ahogy te is írtad, nincsen magyar megfelelője a pozíciónak. ezért, és mivel Pásztor János kinevezése kapcsán is ezt a szót használták a magyar médiában, így alkalmaztam

gabors 2016.04.26. 00:06:13

De a Pasztor sem fotitkar helyettes!!! Ot meg szemelyesen is ismerem es tutti megmondta volna a nepszabinak hogy mit irjanak ... meg kellene neznem mert volt cikk amiben jol irtak ... ez kabe olyan mint magyar politikaban a helyettes allamtitkar es allamtitkar ... egy rangot jelent nem feltetlenul a helyettese az adott allamtitkarnak

NOL-nak is irtam akkor hogy kene helyesbiteni mert a nem hozzaertok esetleg el is hiszik hogy egy magyar lett az ENSZ fotitkar helyettese.

Csak hogy pontosak legyunk igy van a ranglatre felulorul lefele

Secretary General: Ban Ki Moon

Deputy Secretary General most eppen Jan Ellision a Ban Ki Moon Helyettese !!!

Under Secretary General (ebbol is van egy csomo) Foosztalyokat (Department) vezetnek pl Bekefentartas (Peackeeping), Propaganda Fosztaly (Departement of Public Informastion), Politikai Foosztaly (Department of Political Affairs) csak hogy egy parat megemlitsek

es csak ez alatt van

Assistant Secretary General (mint akirol te is irtal ebbol joval 100-nal tobb van)

Van amugy meg egy erdekes post Chef of Cabinet ami a Deputy SG es a USG-kozott van

www.un.org/sg/dsg/index.shtml

Amugy az utobbi idoben talan tenyleg ez a legnagyobb botrany (rwanda ota) .... ugyhogy a cikk jo .... en nem forditok cikkeket de baromira zavar mikor ennyire felreertheto (hibas) a megfogalmazas. Erdemes lett volna valahogy korul irni pontosabban plane hogy ugy tunik tudod hogy ez igy nem jo.
süti beállítások módosítása